وب لاگ شهید نعمت الله مؤیدی

وب لاگ شهید نعمت الله مؤیدی

بسم رب الشهداء و الصدیقین
وب لاگ شهید نعمت الله مؤیدی

وب لاگ شهید نعمت الله مؤیدی

بسم رب الشهداء و الصدیقین

60/02/31- امام مهدی (عج)

خروج سوسنگرد از تیررس سلاح‌های دشمن


این عملیات  زمینه‌ساز خروج سوسنگرد از تیررس سلاح‌های دشمن شد.
 عملیات امام مهدى(عج) پس از گذشت تقریباً هشت ماه از آغاز جنگ فتح‌البابى براى رزمندگان اسلام شد و پس از این عملیات، شهر سوسنگرد از تیررس سلاح‌های سنگین دشمن خارج شد.
عملیات امام مهدى(عج) در 31 اردیبهشت‌ماه سال 1360 طراحی شد.
براساس این طرح باید رزمندگان اسلام مرکب از تیپ سه لشکر 92 زرهى اهواز به همراه یک گردان از سپاه پاسداران و یک گردان از گروه تیپ دو احتیاط نیروى زمینى ارتش در جنوب و تیپ یک آن لشکر به پدافند در مواضع خود در جنوب غربى اهواز ادامه دهند و نیروى زرهى پس از یگان‌هاى پیاده وارد عمل شوند.

 

این عملیات  زمینه‌ساز خروج سوسنگرد از تیررس سلاح‌های دشمن شد.
 عملیات امام مهدى(عج) پس از گذشت تقریباً هشت ماه از آغاز جنگ فتح‌البابى براى رزمندگان اسلام شد و پس از این عملیات، شهر سوسنگرد از تیررس سلاح‌های سنگین دشمن خارج شد.
عملیات امام مهدى(عج) در 31 اردیبهشت‌ماه سال 1360 طراحی شد.
براساس این طرح باید رزمندگان اسلام مرکب از تیپ سه لشکر 92 زرهى اهواز به همراه یک گردان از سپاه پاسداران و یک گردان از گروه تیپ دو احتیاط نیروى زمینى ارتش در جنوب و تیپ یک آن لشکر به پدافند در مواضع خود در جنوب غربى اهواز ادامه دهند و نیروى زرهى پس از یگان‌هاى پیاده وارد عمل شوند.

 


در 16 اردیبهشت‌ماه سال 1360 در جلسه‌اى با حضور شهید تیمسار سرلشکر فلاحى و شهید دکتر چمران و فرماندهان لشکرهاى عمل کننده و فرمانده سپاه پاسداران اهواز طرح‌هاى تهیه شده و آخرین وضعیت نیروهاى خودى و دشمن مورد بررسى قرار گرفت و ویژگى بارز طرح‌هاى تهیه شده، نحوه شرکت نیروهاى مردمى در عملیات بود، زیرا با نزدیکى و همکارى نیروهاى ارتشى ـ سپاهى و مردمى، نیروى رزمنده قویى به حساب مى‌آمد و امکانات و مقدورات هریک از این نیروها کمبودهاى دیگرى را جبران مى‌کرد.
در 27 اردیبهشت ماه، مجددا جلسه‌اى تشکیل شد و طرح تهیه شده مورد بررسى نهایى قرار گرفت و مقرر شد عملیات در ساعت چهار بامداد روز 31 اردیبهشت آغاز شود.
در آخرین ساعات قبل از حمله، رزمندگان اسلام با توکل به خداوند و با برخوردارى از روحیه سرشار از امید به یارى قادر متعال براى انجام عملیات کاملا آماده بودند و در خط مقدم براى فرا رسیدن صدور فرمان حمله دقیقه‌شمارى مى‌کردند. سرانجام در ساعت مقرر، توپخانه رزمندگان اسلام آتش خود را بر مواضع دشمن گشود. غرش توپ‌ها در دل شب، شادى رزمندگان اسلام و وحشت فریب خوردگان عراقى را به دنبال داشت. آتش به مدت 30 دقیقه اجرا شد و سپس با شدتى کمتر ادامه یافت.
پس از اجراى آتش در ساعت چهار بامداد روز 31 اردیبهشت 1360 رزمندگان اسلام که تا نزدیکى مواضع دشمن پیشروى کرده بودند، تکبیرگویان به سنگرهاى عراقی‌ها هجوم بردند و افراد دشمن را غافلگیر کردند.
نبرد رزمندگان اسلام تا ساعت 12 همان روز با شدت تمام ادامه داشت و در آن ساعت یگان‌ها به تحکیم مواضع خود پرداختند تا آمادگى لازم را جهت مقابله با پاتک احتمالى دشمن داشته باشند.
زمین در غرب ارتفاع الله‌اکبر به نحوى بود که پس از یک دشت کوچک، با شیب ملایم از شرق و غرب مرتفع‌تر مى‌شد و زمین مناطق غربى به مناطق شرقى تسلط داشت.
نظر شهید دکتر چمران این بود که همان روز تپه «شحیطیه» از وجود دشمن پاک شود. تیپ 13 زرهى لشکر 92 داوطلب شد تا این منطقه را از وجود دشمن پاک کند. اما در ساعات اولیه بعد از ظهر همان روز نیروهاى دشمن در زمین‌هاى غرب الله‌اکبر آماده پاتک شدند، در چنین شرایطى نگهدارى تپه الله‌اکبر براى رزمندگان ارزش حیاتى‌ترى از تپه شحیطیه داشت.
در جنوب کرخه نیز رزمندگان اسلام دو ماه تلاش شبانه‌روزى کردند تا توانستند در اختفاى کامل براى رسیدن به خاکریزهاى دشمن کانالى حفر کنند.
در شب اجراى عملیات رزمندگان با رعایت اختفا و پوشش کامل از این کانال عبور کردند و به خاکریزهاى دشمن نزدیک شدند، چون در این منطقه مستقر بودند، کاملا غافلگیر شدند.
در ساعت چهار بامداد، رزمندگان اسلام با سردادن تکبیر به سنگرهاى دشمن هجوم بردند. افراد دشمن که کاملا غافلگیر شده بودند بدون هیچ مقاومتى مجبور به تسلیم شدند و خاکریزهاى مقدم دشمن به تصرف درآمد. فقط کمتر از یک ساعت از آغاز تهاجم رزمندگان اسلام مى‌گذشت که اولین خاکریز دشمن سقوط کرد. ساعت حدود پنج بامداد بود که روستاى «آلبوعفرى» در غرب سوسنگرد از اشغال دشمن خارج شد و رزمندگان اسلام مرکب از ارتشى و سپاهى به خط پایان پیشروى در چهار کیلومترى غرب سوسنگرد نزدیک شد.
متعاقب پیروزى رزمندگان اسلام، دشمن موفقیتى به دست نیاورد. در نتیجه رزمندگان اسلام موفق شدند مناطق آزاد شده را حفظ و از آن‌ها به عنوان مبداء براى پیش‌روی‌هاى بعدى به سمت غرب و جنوب غرب بهره‌بردارى کنند.
پایان این عملیات که به مدت شش روز به طول انجامید در روز پنج خردادماه 1360 اعلام شد. در عملیات صدها نفر از افراد دشمن به اسارت درآمدند و 280 نفر از آن‌ها کشته و صدها نفر زخمى شدند. همچنین تعداد زیادى از تجهیزات و وسایل آن‌ها منهدم شد و تعدادى تانک و سایر خودروهاى زرهى همراه با 30 قبضه سلاح سنگین و تعداد زیادى سلاح سبک و تجهیزات انفرادى و اسناد و مدارک مربوط به ارتش عراق به غنیمت گرفته شد.
به استناد مدارک غنیمت گرفته شده از ارتش عراق، گردان تانک الکندى، گردان مکانیزه‌اى از تیپ سه و گردان یکم مکانیزه از تیپ 14 عراق در این عملیات به کلى منهدم شدند.
خارج شدن شهر سوسنگرد از برد سلاح‌هاى سنگین دشمن یکى دیگر از نتایج این عملیات بود. همچنین این پیروزى سبب شد تا رزمندگان دلیر اسلام به توانایی‌هاى خود و ضعف دشمن آگاه شوند که این خود سرآغازی براى نبردهایى سرنوشت‌ساز چون ثامن‌الائمه و طریق‌القدس بود.
عملیات حضرت مهدی(عج) به منظور تصرف تپه الله‌اکبر با همکاری مشترک ارتش و سپاه و با فرماندهی شهید سرلشکر فلاحی و دکتر چمران انجام شد.
در این عملیات شش روزه علاوه بر کشته و زخمی و اسیر شدن صدها نفر از نیروهای دشمن بعثی، تعداد زیادی سلاح سبک و سنگین منهدم و نیز به غنیمت گرفته شدند. پس از این عملیات، شهر سوسنگرد از تیررس سلاح‌های سنگین دشمن خارج شد.
همچنین با انجام دو عملیات حضرت مهدی(عج) و امام علـی(ع) در تاریخ 31 اردیبهشت 1360، سومین عملیات محدود و غیر کلاسیک در جبهه شوش توسط رزمندگان اسلام انجام که علاوه بر چند کیلومتر پیشروی، مجموعاً در سه عملیات یاد شده این نتایج حاصل شد.
تلفات انسانی دشمن شامل 700 کشته و زخمی و نزدیک به850 اسیر، هم‌چنین انهدام بیش از 70 دستگاه تانک و نفربر و به غنیمت گرفتن 20 دستگاه تانک و نفربر دیگر. گرچه عملیاتی از این نوع، در جبهه‌های مختلف بنا به مقتضیات و امکانات نیروهای اسلام انجام می‌شد و رعب و وحشت بر قلب دشمن انداخته و آرامش را از آن‌ها سلب می‌کرد. اما فرمانده‌های بعثی این نوع تحرکات را جدی نگرفته و ادعا می‌کردند که ایران هرگز قادر نخواهد بود عملیاتی قاطع و سرنوشت ساز در مقابل ‌ارتش‌ عراق ‌انجام‌ دهد.

پس از آنکه فرماندهان ایرانی دریافتند که با جنگهای کلاسیک و شیوه‌های شناخته شده نمی‌توان کاری را از پیش برد ، طرح عملیاتهای چریکی و غیر کلاسیک را به اجرا گذاشتند .
نخستین گام در این راستا ،در 26 اسفند ماه 1359 و پس از دو ماه از آخرین تهاجم ناموفق ایران به قوای عراق برداشته شد .
براساس طرحی به نام «امام مهدی (عج) » که توسط شهید حسن باقری طراحی شده بود مقرر شد تا برادران سپاه با استعداد 200 حمله‌ور و با سلاحهای معمولی و آر – پی - جی ،‌از چهار محور به نیروهای عراقی در غرب سوسنگرد حمله کنند.
حمله در ساعت 7 و30 دقیقه صبح آغاز شد . دشمن غافلگیر شده و عملیات با سرعت غیر قابل تصوری پیش می رفت .
 با انهدام یک گردان تانک و یک گردان مکانیزه دشمن ، نیروهای خودی به پیروزی رسیدند . اما به علت عدم تجربه کافی نیروها در این گونه عملیاتها و فقدان نیروی جایگزین برای تثبیت مواضع آزاد شده ، پس از گذشت یکی دو روز ، عراقیها به مواضع پیشین خود بازگشتند .
با این وجود ، پس از گذشت 6 ماه از جنگ و هجوم همه جانبه ارتش عراق به خاک ایران ، یکی ازنخستین پیروزی های روحیه بخشی بود که برای رزمندگان ایرانی به دست آمد .
سردارشهید اسحق عزیزی  یکی از فرماندهان این عملیات بود و بعدها به شهادت رسید ، توانست در حالی که عراقیها در مجاورت دیوارهای شهر سوسنگرد ، حضور داشتند ؛ با کندن چندین کانال ،‌رزمندگان را از زیر خانه‌های شهر عبور داده و به نقاط مشخصی ، در کنار خطوط مقدم دشمن برساند . در عملیات «تپه‌های الله اکبر» که دو ماه پس از عملیات امام مهدی (عج ) انجام شد، همین طرح با پیروزی اجرا گردید.
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد